ישנה משפחה של קינוחים קפואים שאינם זקוקים למכונת גלידה ונשענים על הקצפה של סוכר עם חלבונים או חלמונים על מנת לקבל מרקם חלק ונעים לאכילה גם כשהוא קפוא לחלוטין. במשפחה זו תמצאו פארפה, בומב, סמיפרדו ועוד מוסים קפואים. כל מה שצריך לדעת על קינוחים אלה וגם מתכון לסמיפרדו מוקה מושלם בפוסט הזה…

IMG_0038_2

מה שמשותף לכל המתכונים בקטגוריה הזאת היא העובדה שהם מכילים לפחות מוצר אחד מוקצף (חלבונים, חלמונים או שמנת מתוקה – ביחד או לחוד) והמרקם שלהם חלק ונעים לאכילה גם כשהם קפואים. המרקם שנקבל תלוי מאוד בקצף שבו נשתמש. שמנת מוקצפת אנחנו מכנים בשם קצפת, קצף של חלבונים אנו מכירים בשם מרנג ואילו קצץ של חלמונים וסוכר ידוע בשם "פט-א-בומב".

  • פרפה ("מושלם" בצרפתית) – מורכב מכמות קטנה של חלבונים או חלמונים מוקצפים וכמות גדולה יותר של שמנת מוקצפת. יותר אוורירי ופחות כבד. בארץ לרוב מוגש לא קפוא.
  • בומב ("פצצה" בצרפתית) – דומה מאוד לפרפה אבל יכיל כמות גדולה יותר משמעותית של שמנת ולכן הוא קצת יותר עשיר וכבד ופחות אוורירי. גם כן לפעמים מוגש בארץ לא קפוא בתור עוגת מוס (הצורה הנפוצה היא צורת החצי-כדור).
  • סמיפרדו ("חצי-קפוא" באיטלקית) – מכיל את שלושת הסוגים של הקצפים כשהם מעורבבים יחד. מתקבלת תוצאה קלילה מאוד ואוורירית שנעימה מאוד לאכילה ומרגישה כמעט לא קפואה גם כשהיא קפואה לחלוטין ומכאן השם.
  • מוס קפוא – מוס המורכב לרוב משמנת וקצף חלמונים, לרוב שניהם יחד ביחס של 1 ל-1 לחומר הטעם המרכזי (למשל, שוקולד או מחית פרי) ולכן התוצאה המתקבלת היא הכי עשירה וכבדה מבין כולם אבל נעימה לאכילה כשהיא קפואה. מתכוני המוס הרגילים שמגישים מהמקרר לא נועדו להגשה קפואים ולכן פחות נעימים לאכילה במצב זה, למרות שרבים עושים זאת. כמו כן, מוס רגיל לרוב מכיל ג'לטין לייצוב בעוד מוס קפוא לא זקוק לג'לטין כדי לשמור על הצורה כי הוא קפוא.

סמיפרדו מוקה (חומרים ל-2 תבניות אינגליש קייק)
500 גרם שמנת מתוקה

10 גרם מחית מוקה (אם אין מחית מוקה ניתן להוסיף 80 גרם שוקולד חלב מומס ועוד כפית אבקת קפה נמס. אפשר גם לגוון עם חומרי טעם אחרים)

פט-א-בומב:
120 גרם סוכר
30 גרם מים
180 גרם חלמון

מרנג איטלקי:
100 גרם חלבון
200 גרם סוכר
50 גרם מים

  • חולטים את מחית המוקה (או התבלינים האחרים) בשמנת ומקררים את השמנת לחלוטין במקרר
  • מכינים פט-א-בומב: מבשלים סוכר ומים ל-118 מעלות. לקראת סוף הבישול מתחילים להקציף את החלמונים ויוצקים פנימה את הסירופ כשהוא מוכן. ממשיכים להקציף במהירות בינונית עוד כ-10 דקות עד שהתערובת מתקררת.
  • בינתיים מכינים גם את המרנג האיטלקי: מבשלים סוכר ומים ל-118 מעלות. לקראת סוף הבישול מתחילים להקציף את החלבונים ויוצקים פנימה את הסירופ כשהוא מוכן. ממשיכים להקציף במהירות בינונית עוד כ-10 דקות עד שהתערובת מתקררת.
  • שוקלים 210 גרם מהפט-א-בומב ומקפלים פנימה 290 גרם מרנג איטלקי.
  • מקציפים את השמנת המתוקה לקצפת רכה ומקפלים אל תוך התערובת
  • יוצקים לתבניות ומקפיאים. מגישים קפוא.

המרת גדלים של עוגות:

מעוגה

ברוחב
ס"מ

לעוגה


ברוחב
ס"מ

מכפילים את החומרים ב-

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מיטב

    נראה מדהים! תודה על ההסבר!
    אשמח להתייעץ- חשבתי לנסות להכין סמיפרדו דולסי. במקרה כזה היית משתמש פשוט ב-80 גרם דולסי?
    וזה יכול להתאים גם לתבנית בצורה כלשהי או שזה נמס כמו גלידה?

    1. בייקרי 365

      אפשר להכין עם 80 גרם דולסי ואולי גם להוסיף שברי דולסי פנימה בשביל לחזק את הטעם. הסמיפרדו לא קופא באמת ולכן הוא פחות מתאים בצורות, לא תצליחי לחלץ אותו. את יכולה לנסות במקום להכין את המתכון של המגנום שהוא דומה וכן אפשר לחלץ אותו מהתבנית: https://wp.me/p7EQow-22A

השאר תגובה