בתקופה האחרונה אנחנו חווים מבול של תמונות מגרות של אוכל ומתוקים המציף אותנו מכל עבר – בספרים, במגזינים, בטלוויזיה ובאינטרנט. רוב צילומי האוכל שאתם שוטפים איתם את העיניים ומאמנים איתם את בלוטות הרוק, מצולמים באור טבעי. מה זה אור טבעי? כל מקור אור שאינו מלאכותי ובמילים אחרות, השמש. אור השמש הישיר הוא לרוב חזק מדי ודווקא עלול לשרוף את התמונות או להוציא תוצאות לא מחמיאות. אבל אם נכבה לרגע את האורות הצהבהבים שיש לנו בבית וננסה לצלם אך ורק עם אור שמש (לא ישיר) שמגיע מהחלון או מהדלת, נקבל תוצאות מופלאות.

כאשר מצלמים עם אור טבעי, ישנה חשיבות רבה לכיוון ממנו מגיע האור. ישנם שני כיוונים עיקריים – צידי ואחורי.
הכיוון הנפוץ ביותר בצילומי האוכל הוא אור צידי, כלומר, מקור האור (למשל, החלון) נמצא לצד הצלם (מימין או משמאל). האור הצידי מאיר היטב את המושא המצולם, אך גם מספק הצללה שמעניקה תחושה של תלת-מימדיות לתמונה, מוסיפה מעט נופך דרמטי ומגבירה את הניגודיות. כל אלה מחמיאים לאוכל המצולם וגורמים לו להיראות מגרה ועשיר יותר. לכיוון אור זה יש יתרון גדול כאשר למושא הצילום יש טקסטורה מעניינת. קמטים על כיכר לחם, עלים של קרואסון ואפילו חתיכות ירקות בסלט – כל אלה ירוויחו בגדול מהאור הצידי שינחת עליהם.

תמונה מספר 1 ממחישה את כל האלמנטים הללו של האור הצידי: תלת-מימדיות, דרמטיות וניגודיות

IMG_1343_3.jpg

כיוון אור נוסף שמשמש רבות בצילומי אוכל הוא אור אחורי, כלומר, אור שמגיע מאחורי המושא המצולם. בניגוד לדעה רווחת שלא לצלם מול השמש, בצילומים האלה אנחנו עושים בדיוק את זה – ממקמים את המצלמה מול מקור האור (החלון) ומניחים את מושא הצילום בין המצלמה לבין מקור האור. כיוון אור זה יוצר מעט פחות צלליות ולכן הוא קצת פחות תלת-מימדי וקצת פחות דרמטי. אך מצד שני, הוא יוצר השתקפויות מעניינות על אלמנטים מבריקים ונותן לכל התמונה מעין הילה של תאורה. הוא גם יכול להיות מאוד מעניין כאשר האור עובר דרך דברים שקופים, למשל בקבוק עם שמן זית.

תמונה מספר 2 מדגימה את ההשתקפויות וטקסטורות מעניינות שנוצרות בעקבות שימוש באור אחורי

IMG_2973_2.JPG

בגלל שהאור הטבעי הוא לא ישיר ובדרך כלל גם לא חזק כל כך, יש צורך לצלם בחשיפה מעט ארוכה יותר ועל חצובה, אבל עוד על כך בפעם אחרת. בינתיים, לסיכום, הנה דוגמא לאותה תמונה שצולמה פעם עם אור אחורי ופעם עם אור צידי, תוכלו לזהות מה ההבדלים בין שתי התמונות?

IMG_6335_2IMG_6336_2

המרת גדלים של עוגות:

מעוגה

ברוחב
ס"מ

לעוגה


ברוחב
ס"מ

מכפילים את החומרים ב-

השאר תגובה